Menu

Professionaliseren, hoe werkt dat in België?

`Wat voor mij een knelpunt is, kan iemand anders’ expertise zijn. Daarom vind ik het belangrijk om via het team kennis uit te wisselen´, zegt Malouk Schopman, leerkracht in Antwerpen. Welke mogelijkheden heeft juf Malouk om te werken aan haar ontwikkeling? Bekijk het filmpje.

Na de pabo in Nederland staat Malouk Schopman voor de klas op basisschool ‘De Gele Ballon’ in Antwerpen. `Wat voor mij een knelpunt is, kan iemand anders’ expertise zijn. Daarom vind ik het belangrijk om via het team kennis uit te wisselen´, zegt ze. Het Arbeidsmarktplatform PO ging in gesprek met Malouk: wat zijn de verschillen in professionalisering tussen Nederland en Vlaanderen?

Lokaal geregeld

Malouk geeft aan dat in Vlaanderen de school een belangrijke invloed heeft op de professionalisering van leraren. Vlaamse scholen moeten elk jaar een nascholingsplan opstellen waarin de behoeften van de leraar, de school en de overheid worden meegenomen. Een lokaal overlegorgaan keurt het nascholingsplan goed waarop de school financiering ontvangt van de overheid.

Zeggenschap in Nederland en Vlaanderen

De school stuurt gedeeltelijk op welke manier leerkrachten zich professionaliseren. Ze gebruiken hierbij onder andere de thema’s die de Vlaamse overheid die elk jaar bepaalt voor professionaliseringsprojecten om onderwijshervormingen door te voeren. Leraren hebben hierdoor minder zeggenschap over hun professionalisering dan in Nederland. Ontwikkelingen zoals het lerarenregister, het schoolleidersregister en de lerarenbeurs bestaan nog niet in Vlaanderen.

Wil je meer horen over de ervaringen van Malouk? Bekijk dan het filmpje.

Meer over professionalisering

Bij het Arbeidsmarktplatform PO kunt u terecht voor verschillende praktijkvoorbeelden, publicaties, instrumenten en diverse activiteiten over het thema professionalisering.

Privacy en cookies. Lees meer.