Menu

De klas delen voor een master

‘Ik wilde mezelf graag verder ontwikkelen zodat ik nog beter voor de klas kan staan en nog professioneler kan worden,’ zegt Marleen. Ze werkt inmiddels al zes jaar in het basisonderwijs en wilde een master gaan volgen om leerlingen nog beter te kunnen helpen. Om wat tijd vrij te maken voor de studie van Marleen, werd de startende leerkracht Lianne ingezet op dezelfde groep.

Met het project Vierslagleren krijgen een startende en ervaren leerkracht de kans om verder te studeren. De ervaren docent wordt een aantal dagen vrij geroosterd waardoor er uren beschikbaar komen voor de starter. Zo blijft er genoeg tijd over voor beide leerkrachten om te werken én studeren.

‘Ik denk dat het project voor mij wel nog net iets aantrekkelijker was dan voor Marleen,’ zegt Lianne. ‘Voor mij had het heel veel voordelen. Als ik deze master afrond kan ik een vast contract krijgen én ik heb ook nog eens iemand die me erbij helpt. Voor Marleen is dat anders. Zij heeft haar eigen klas niet meer en ze moet mij helpen.’

Klas delen

Marleen vond het inderdaad lastig om haar klas te delen: ‘Daarom ben ik maar één dag de klas uit gegaan in plaats van twee.’ De dames kenden elkaar niet en het was maar afwachten hoe de samenwerking zou verlopen. ‘Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, was ik wel gewoon twee dagen de klas uit gegaan,’ zegt Marleen. ‘Ik denk dat dat zowel voor Lianne als voor mij beter was geweest.’

De begeleiding was geen enkel probleem voor Marleen. Ze vond het zelfs erg leuk. ‘Door het begeleiden van Lianne heb ik mezelf ook weer kunnen ontwikkelen,’ vertelt ze. ‘Lianne was een startende leerkracht en stond voor het eerst voor een kleutergroep. Daardoor heb ik haar met van alles kunnen helpen.’

Terugblik

Lianne zou het project toch anders hebben aangepakt als ze van tevoren had geweten wat het allemaal inhield: ‘Ik had liever iets meer ervaring opgedaan.’ Ze kan natuurlijk wel terugvallen op Marleen, maar loopt ook tegen dingen aan die ze echt zelf moet uitzoeken. ‘Ik heb bijvoorbeeld nog nooit iets met een dyslexieprotocol gedaan, maar krijg daar wel opdrachten over.’ 

Marleen vond het afgelopen jaar heel erg druk. ‘Denk heel goed na over de tijd die het kost,’ is haar advies voor andere leraren. ‘Ik heb nog geen gezin dus voor mij was het nog wel te doen, maar er waren absoluut weken bij waarin ik ook het hele weekend moest studeren. Maar ik heb er ook absoluut al veel aan gehad in de praktijk.’

Toekomst

Volgend schooljaar zal er voor de dames heel anders uit gaan zien. Lianne krijgt een eigen klas en kan fulltime gaan lesgeven. Marleen krijgt daardoor haar eigen groep kleuters weer terug en kan aan haar onderzoeksopdracht over effectief spellingsonderwijs beginnen. Of ze na de studie een andere taak binnen de school wil, weet ze nog niet. ‘Ik wil sowieso nog voor de klas blijven staan. Dat vind ik nog veel te leuk.’

Privacy en cookies. Lees meer.