Menu

Zij-instromer Tatiana: ‘Ik krijg energie van werken in het onderwijs’

Als zij-instromer in het basisonderwijs komt er veel op je af. Dat ervaart ook Tatiana Vaessen (40), zij-instromer bij de Nieuwste Pabo in Sittard. 'Het is best zwaar: twee banen naast elkaar, een opleiding, een gezin, naschoolse activiteiten en lesvoorbereidingen. Je moet dus goed weten waar je aan begint. Maar ik heb veel plezier in het lesgeven en ik krijg er iedere keer weer energie van. En ik heb het enorm getroffen met mijn school en de begeleiding vanuit de stichting.’

Van zelfstandige naar leerkracht

Tatiana zit in het eerste jaar van de verkorte pabo-opleiding voor zij-instromers bij de Nieuwste Pabo in Sittard. In twee jaar kan ze hier haar diploma halen. Tot voor kort werkte ze als grafisch ontwerper en cultureel wetenschapper. Ze heeft een eigen bedrijf. Als ouder zette ze zich vaak in op de school van haar kinderen. Ze gaf er creatieve workshops en hielp mee in het talentenlab en de schoolbibliotheek. Haar enthousiasme en creativiteit vielen op. Na een gesprek met de directeur besloot ze zich om te laten scholen tot leerkracht. Kort daarna hoorde ze dat de Nieuwste Pabo startte met een opleiding voor zij-instromers en ze meldde zich aan voor de selectie.

Waardering

'Ik koos voor het onderwijs omdat het me veel energie geeft en ik er iedere dag waardering krijg’, legt Tatiana uit. ‘Dat had ik niet zo in mijn werk als grafisch ontwerper en daar miste ik voornamelijk de interactie. 'Het is fantastisch dat je op school komt en een kind zegt: 'Yes, je bent er weer!’ Ik vind het soms best zwaar om weer te studeren in de avonduren; na een hele dag werken en het zorgen voor mijn gezin. Maar dat heb ik er voor over.’

Opleiding en begeleiding

Tatiana solliciteerde bij stichting MosaLira en werkt dit schooljaar op basisschool Scharn in Maastricht, de school waar ze zelf eerder vrijwilligerswerk deed. Ze is daar drie dagen per week en werkt ernaartoe dat ze straks iedere dag zelf les kan geven. De bedoeling is dat ze in het tweede studiejaar werkt op een andere school binnen de stichting. Na afronding van de opleiding wil ze graag een fulltimebaan bij MosaLira, waarbij ze breed inzetbaar is. Tijdens de opleiding wordt ze als zij-instromer goed begeleid. ‘Ik heb een mentor op school die met me voor de groep staat, een schoolopleider vanuit de stichting en een studieloopbaanbegeleider vanuit de pabo.’

Patronen afleren

Vooral het integreren van theorie en praktijk vindt Tatiana soms lastig. ‘Ik ben er goed in om op papier de lessen theoretisch te onderbouwen en te doorgronden, maar zodra ik voor de klas sta ben ik daar eigenlijk helemaal niet meer mee bezig. Ik schakel dan vanzelf over op mijn natuurlijke patronen die ik als moeder en onderwijsvrijwilliger heb opgebouwd. Als iemand me dan vraagt waarom ik het zo doe, vind ik dat soms nog moeilijk vanuit de theorie te onderbouwen. Ik denk dat dat voor jonge studenten misschien makkelijker is dan voor mij als zij-instromer. Ik denk al snel: 'dit voelt goed en het werkt goed, dus ik doe het zo’. Daarbij merk ik ook dat ik als zelfstandige en kunstenaar gewend ben om mijn handelen volledig zelf te bepalen. Nu moet ik meer binnen gestelde kaders werken en dat vind ik niet altijd makkelijk.’

Steun

Tatiana is op zulke momenten blij met de begeleiding. ‘Mijn bovenschoolse begeleider vanuit de stichting is heel ervaren en ik kan met alles waar ik tegenaan loop, bij haar terecht. Soms heb ik even behoefte aan steun om ergens doorheen te komen. Zij zet me dan weer op het juiste spoor. Ze zegt bijvoorbeeld: ‘Probeer het gewoon eens een keer op een andere manier. En ik moet toegeven dat het dan ook goed uitpakt.’

‘Laat begeleiders vaker bij elkaar komen’

Twee keer per schooljaar komen Tatiana’s drie begeleiders samen met haar bij elkaar voor een evaluatiegesprek. Van haar zou dat wel vaker mogen gebeuren, zodat de begeleiders elkaar beter leren kennen en er eerder een compleet beeld ontstaat. ‘Nu had ik van mijn begeleiders afzonderlijk steeds gehoord dat het heel goed ging. In het gezamenlijke gesprek kwamen de nodige verbeterpunten samen, waardoor het beeld genuanceerder werd. Dat was op sommige punten even slikken. Ik denk dat je dat kunt ondervangen door de begeleiding meer te integreren.’

Tips voor zij-instromers

Doordat Tatiana een eigen bedrijf heeft, was het voor haar relatief makkelijk om dat werk af te bouwen en zo meer ruimte te maken voor haar opleiding. Dat was ook noodzakelijk. Als tip wil ze andere zij-instromers meegeven: ‘ Reserveer voldoende tijd voor het opleidingstraject en onderschat het niet. Ik heb studenten zien afhaken door de hoeveelheid werk.’

Ook is haar advies om als zij-instromer eerst goed te kijken bij welke stichting je wilt solliciteren en welk contract ze aanbieden. ‘Zelf heb ik het goed getroffen. Ik kende de school ook al twaalf jaar. Maar ik zie ook mismatches of studenten die niet durven te stoppen omdat ze bang zijn dat ze hun studiekosten moeten terugbetalen. Kijk of je jezelf kunt vinden in de visie van de stichting en informeer naar de voorwaarden. En als je nog twijfelt, begin dan aan de deeltijdpabo in plaats van aan een opleiding voor zij-instromers.’

Privacy en cookies. Lees meer.