Menu

'Verschillende identiteiten scholen juist belangrijk voor ons rtc'

Op het eiland Voorne-Putten werken zes schoolbesturen gezamenlijk aan het lerarentekort. Onder hen vallen zestig scholen die protestant-christelijk, katholiek of openbaar onderwijs geven. 'We hebben ervaren dat de verschillende achtergronden en identiteiten van de scholen de samenwerking niet in de weg hoeven staan. Integendeel: de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen,’ vertelt Maarten Groeneveld, directeur bestuurder in Spijkenisse. ‘Goed onderwijs kunnen we met elkaar vormgeven, zonder daarbij de eigen identiteit te verliezen. Die onderlinge verschillen zijn juist belangrijk. Zo bieden we een gevarieerd en breed onderwijsaanbod voor elk kind. De besturen delen naast de gezamenlijke  vervangingspool inmiddels een onderwijskantoor voor financiële en salarisadministratie. En een aantal besturen deelt op schoolniveau kennis en kunde. We zien steeds meer mogelijkheden.’
 
Wat vertelt  Groeneveld over de vervangingspool als katalysator voor de ontwikkeling van het personeelsbeleid? Of over het aanstellen van een onafhankelijke kwartiermaker voor een regionaal transfercentrum (rtc)? Lees het interview 'Hoe je het lerarentekort regionaal kunt aanpakken op de website van Didactief. Het is gepubliceerd in de Special 'Leraren: We hebben ze hard nodig' dat in opdracht van het Arbeidsmarktplatform PO is verschenen.
 

Meer informatie

Schoolbesturen met interesse in regionale samenwerking kunnen gratis advies vragen van het Arbeidsmarktplatform PO en het Vervangingsfonds/Participatiefonds. Zie POvoorderegio
Download de special 'Leraren: We hebben ze hard nodig' (Didactief, december 2017)

Privacy en cookies. Lees meer.