Menu

Piekbelasting in het onderwijs, ‘Part of the job?’

16 november 2016

Ellen Feller, procesbegeleider Samenwerken aan werkdruk in het primair onderwijs.

“It’s the most wonderful time of the year.” Het is weer bijna december. Tijd voor pepernoten, kerstbomen en gezelligheid. Maar voor leerkrachten in het primair onderwijs is december een beruchte maand. De feestmaand is juist een tijd om flink aan te poten. Feestdagen, rapportvergaderingen en oudergesprekken dringen om aandacht. Iedereen die in het onderwijs werkt weet:  piekbelasting is ‘Part of the job’. Maar er moet toch een oplossing zijn om minder last te ervaren van piekbelasting?

Vanuit het Arbeidsmarktplatform PO begeleid ik een jaar lang vijf pilotscholen bij het aanpakken van werkdruk binnen de school. Om erachter te komen hoe die piekbelasting aangepakt kan worden keek ik mee bij pilotschool De Uilenburcht, een basisschool in het plaatsje Beerta. Deze school heeft ervoor gekozen om met de piekbelasting aan de slag te gaan.

Aanpak piekbelasting

Het organiseren van feesten in de maand december is volgens de leerkrachten van De Uilenburcht een van de belangrijkste piekmomenten van het jaar. Om meer zicht te krijgen op de piekbelasting bedenken de leerkrachten en directie een plan. Ook benoemen ze een ‘bewaker’ binnen het team zodat dat de jaarplanning in de loop van het jaar niet weer overvol raakt. Aan het eind van het schooljaar bekijken zij kritisch de planning voor het komend schooljaar.

Waar zitten de piekperiodes en wat zijn de relatief rustige weken? Door alles in kaart te brengen wordt duidelijk dat de Cito toets, het evalueren van groepsplannen en de tienminutengesprekken naast de decemberdrukte de belangrijkste piekmomenten van het jaar zijn. Maar hoe kan de school goed omgaan met deze piekbelasting?

De leerkrachten spreken met elkaar af dat ze de vergaderingen en individuele overleggen zoveel mogelijk buiten deze piekperiodes plannen. Ook lesvoorbereiding en het werk voor specifieke commissies plannen ze in rustiger periodes in het jaar. Verder nemen de leerkrachten zich voor om openstaande mails af te handelen voordat een piekperiode aanbreekt.

Proactief plannen, werkdruk beter verspreiden over het jaar en het benoemen van een ‘bewaker’ voor de jaarplanning. Dat is de oplossing van de Uilenburcht voor het omgaan met piekbelasting. Ik ben erg benieuwd hoe andere scholen dit aanpakken. Heeft u tips om de werkdruk rondom piekbelasting te verlagen? Laat het me dan weten! Deel uw tips via info@arbeidsmarktplatformpo.nl

In de pilot Samenwerken aan werkdruk werken vijf scholen aan de werkdruk op hun school. Hiervoor maken zij gebruik van de Werkdruk wegwijzer van TNO en worden zij begeleid door een procesbegeleider van het Arbeidsmarktplatform PO. Meer informatie over de inhoud van het project vindt u op de projectpagina.


Privacy en cookies. Lees meer.