Menu

Online magazine: Hoe meestert Nederland? Meesters zelf in actie voor meer meesterschap

29 november 2016

Negen op de tien leerkrachten wil graag in een gemengd team werken. Kinderen zijn blij met hun juffen maar willen ook graag meesters. Het aandeel meesters is nu 13,4 procent maar het aantal mannelijke studenten op de pabo groeit wel. Meerdere schoolbesturen en pabo’s hebben diverse initiatieven om meer mannelijke leerkrachten voor de klas te krijgen en vooral ook te behouden. Ook de leerkrachten zelf ontplooien activiteiten. Deze en andere voorbeelden staan centraal in de tweede online special van het Arbeidsmarktplatform PO.

Ton Groot Zwaaftink, voorzitter Arbeidsmarktplatform PO: ‘Waar je ook werkt, het is altijd goed om een divers samengesteld team te hebben. Teams presteren beter als het aantal mannen en vrouwen in balans is. Meesters zijn behalve wenselijk ook nodig. Het primair onderwijs krijgt weer meer vacatures en in de grote steden zijn nu soms al lerarentekorten. Het overdragen van kennis, coachen, werken aan schoolontwikkeling is iets van mannen en vrouwen. Met het magazine willen we andere meesters en schoolbesturen stimuleren om op diverse manieren te werken aan meer evenwichtig samengestelde onderwijsteams.’

Glans

Uit het magazine blijkt dat meesters zelf het meesterschap glans kunnen geven. Zij het met de nodige ruimte van het schoolbestuur. Hun tips zijn onder andere:

  • Leg het initiatief om te meesteren bij de meesters zelf en laat het daar
  • Stel een projectleider aan: een meester, oud-schoolleider of externe procesbewaker
  • Zet het ambacht en het vakmanschap centraal
  • Betrek op tijd vooral de pabo’s bij je netwerk
  • Plan een gezamenlijk actie om aandacht te trekken

Meer tips en inspiratie? Lees het magazine.


Privacy en cookies. Lees meer.