Menu

Kom kijken in de klas

Naar een open leercultuur

Leerkrachten die elkaar gedurende twee jaar periodiek observeren en coachen. Hoe kunt u
dat als schoolbestuur faciliteren? Met het project ‘Kom kijken in de klas’ worden ervaren leerkrachten opgeleid tot schoolcoach. De aanpak stimuleert een open leercultuur waarin leerkrachten ermee vertrouwd raken om bij elkaar in de klas te kijken, elkaar feedback te geven en elkaar te helpen. Streeft u ook zo’n professionele werkomgeving na? Meld u dan aan voor het project ‘Kom kijken in de klas’.

Vijf boekentips voor schoolleiders

In deze boeken vindt u inspiratie en tools om professionele leercultuur en dialoog op uw school te stimuleren. Daarmee verbetert u de kwaliteit van het onderwijs en haalt u meer uit uw team.
Bekijk de boekentips

Starters staan er niet alleen voor

Sinds Stichting Peelraam in Noord-Brabant meedoet aan het project Kom kijken in de klas, zit er meer structuur in de begeleiding van starters. Een coach en een starter vertellen over hun ervaring.
Lees hun verhaal

‘Bijna iedereen vindt het leuk als ik in de klas kom kijken’

OBS De Kleine Dichter heeft een opendeurenbeleid en doet mee aan ‘Kom kijken in de klas.’ Brigit Slegers is schoolcoach en coacht haar collega’s door lesobservaties. Hoe gaat dat en wat levert het op?
Lees de blog van Brigit.

‘Ieder team wordt er sterker van’

Ook schoolbestuurder Irene Konings, schoolcoach Christel du Crocq en leerkracht Daniëlle de Beer zijn enthousiast over ‘Kom kijken in de klas’. Bekijk de video voor hun verhaal.

Hoe werkt het?

Op de deelnemende scholen worden ervaren leerkrachten opgeleid als schoolcoach. Schoolcoaches leren hoe zij betrouwbaar leerkrachten kunnen observeren met het ICALT-lesobservatie-instrument. Én zij leren hoe zij leerkrachten kunnen coachen bij hun professionele ontwikkeling. Deze schoolcoaches gaan leraren, die dat zelf willen, gedurende twee jaar, drie keer observeren en coachen.

Traject

In de voorbereidingsfase zijn er startbijeenkomsten voor het schoolbestuur, schoolleiders en leraren. In deze fase maakt u in het team afspraken over de communicatie en inzet van medewerkers. Voor het observeren, diagnosticeren en coachen worden schoolcoaches geworven en opgeleid.

Vervolgens starten scholen met de cyclus van observeren, diagnosticeren en coachen. In een half jaar ronden de schoolcoaches hun lesobservaties af. Tijdens het traject zijn er regelmatig bijeenkomsten waar schoolcoaches hun ervaringen delen.

Meer informatie en aanmelden

Wilt u meedoen aan het project of meer weten? Neem contact op met Rebecca Schoon van het Arbeidsmarktplatform PO via info@arbeidsmarktplatformpo.nl.

‘Kom kijken in de klas’ is een project van het Arbeidsmarktplatform PO, in samenwerking met prof. dr. Wim van de Grift.

Privacy en cookies. Lees meer.